Negru.

M-am nascut in bratele ei dar nu i-am vazut niciodata chipul…Am invatat s-o recunosc dupa miros, chiar daca  nu folosea  parfum.Am avut mereu in jurul meu mii de  lucruri- magazine,jucarii… insa niciodata nu le-am vazut.Am auzit de ele,mi le-am imaginat …dar tot ce pot vedea e negru.Am realizat ca numai are rost sa deschid ochii si  i-am tinut atat de stransi  cand plangeam, incat s-au lipit.La scoala nu ma mai duc fiind ca eram inconjurata de  copii fara suflet..zi de zi  aveam parte  de batjocurile lor.Nu  aveam nici macar baiatul din filmele  cu orbi…baiatul acela  care  incerca  sa ma faca  sa ma simt mai  bine si usor usor  ma-nvata sa vad fara  ochii.

Acum tot ce fac e  sa ascult  oamenii din jur sau din cand  in cand  la televizor(mama mi-a spus  ca  ecranul e  din sticla si  arata ca o cutie cu  antena…insa a uitat ca n-am vazut niciodata o cutie sau antena),n-am fost niciodata  singura pe strada sau cu-n catel  cum fac  cei orbi.Imi amintesc zilele acelea de vara cand  tata ma ducea in parc…nici nu stiu cum arata-cred ca-i colorat…dar nici culorile  nu stiu ce culoare  au.La mine totu-i negru…ca noaptea as  spune,  dar nu stiu diferenta dintre zi  si noapte,Soare sau Luna…lumina si-ntuneric.

Mi-ar fii placut sa vad toate  astea, macar  asa  pentru o clipa, dar mi-e teama sa nu fiu dezamagita.Am auzit  ca  sunt  oameni orbi care  si-au descoperit talentul si au devenit mari artisti-cantareti,pictori…Am auzit si ca  exista  oameni ce  se prefac  orbi-cersetori-oameni saraci,care n-au ce manca…sau  actori nevoiti sa  joace  acest rol.As  vrea  sa  spun  ca  sunt o actrita intr-un serial ca Tanar si nelinistit…Mi-am pus de multe  ori intrebarea  -daca  ar venii cineva  sa-mi  ofere un rol intr-un film(sa fac pe oarba…) as  accepta?! Ei bine,cred ca da…nu stiu de ce,poate  ca din dorinta de a  face  ceva ce nu am mai facut, insa  deja imi pun problema cum  voi invata replicile,cum voi arata…De ceva  ani mi-am dat seama  ca  joc   un rol foarte important-sunt personajul principal  in filmul vietii mele, fiind ca  nimeni n-ar putea  sa intre in lumea mea.E asa de greu sa-ti inchipui  ceea ce tu ai vazut dintotdeauna…in schimb, eu am invatat sa traiesc asa-din imaginatia mea.

5 gânduri despre &8222;Negru.&8221;

  1. Stiu ce inseamna asta-am un elev aproape complet nevazator intr-o clasa de-a zecea.Adica nu vede deloc cu un ochi iar cu celalalt zareste doar lumini si umbre.Toate tratamentele si operatiile pe care le-a facut n-au imbunatatit situatia.
    Cu toate acestea,se descurca bine intr-o clasa normala.Afost la scoala speciala de nevazatori din Bucuresti pentru un an,dar nu s-a adaptat acolo si a revenit.
    Sa va spun ce performante are?Se descurca mai mult decat onorabil la toate disciplinele.Nu poate sa scrie si sa citeasca,dar citeste in alfabetul Braille si lucreaza la calculator cu un program special.Mama lui ii scrie temele dupa dictare(caci pe ea nivelul o depasaste demult)si le rezolva chiar mai bine decat cei care vad.Cand are teze sau lucrari este chemat cineva (de obicei elevul de serviciu)ca sa scrie dupa dictarea lui.Vorbeste bine cele doua limbi straine pe care le invata-de altfel vrea sa ajunga traducator-interpret.
    A invatat sa se deplaseze singur prin scoala.Ce atitudine au colegii fata de el?Una pozitiva,desigur.Colega de banca ii ia notitele la indigo,ca sa i le poata citi mama lui acasa.Insa uneori mi se pare ca sunt cam nepasatori si ca uita de el .Le mai atrag atentia sa nu uite sa-l insoteasca.
    Diriginta a incercat sa-i faca rost de un set de manuale in alfabetul Braille de la minister,dar fiind criza nu i s-au trimis.Totusi Bogdan-caci asa il cheama-nu e descurajat.Continua sa lupte pentru viitorul lui.II dorim cu totii sa reuseasca si sa nu fie infrant de lipsurile materiale cu care se confrunta familia lui.

  2. La fel ca la testele nationale-in lege sunt prevazute astfel de situatii.O comisie speciala de supraveghere se formeaza iar unul din profesori scrie dupa dictarea lui.Fiind la uman,va da scris la romana,istorie si geografie.

Lasă un răspuns

